Tahi Lalat? Huu...Banyaknya!

Bila dengar pasal tahi lalat, mesti dah terbayang bintik2 kaler hitam kat badan. Jangan ingat kat badan je ada tahi lalat, kat pakaian pun ada jugak. Duk kemas2 almari tadi, terjumpa baju2 lama yg dah bertahi lalat. Omaigod! Lalat ni berak kat baju aku ke? Nak bertaik2 bagai pulak dia!

Tahi lalat ni bukan terjadi apabila datangnya lalat menari2 kat muka atau badan kita lepas tu melepaskan satu sisa dari bontotnya. Ouh tidak...bukan macam tu...

Nak yak2 kat sini lah! Yahh

Menurut apa yg aku baca, tahi lalat terbahagi kepada 3 jenis iaitu Atypical Naevi, Halo Naevus dan Congenital moles.

Tahi lalat boleh terbentuk bila-bila masa. Tahi lalat yg terbentuk sejak lahir dikenali sebagai tahi lalat bawaan (congenital moles). Ia boleh terbentuk di atas permukaan dermis dan juga epidermis. Pigmentasi tahi lalat berupaya menentukan bagaimana bentuk tahi lalat itu. Mereka yang banyak terdedah dgn sinar matahari kemungkinan besar akan mempunyai lebih banyak tahi lalat di tubuhnya.

Naevus  terbentuk apabila sel tunggal dipindahkan antara sel-sel lain, yang disebut melanosit. Jenis sel yang disebut sel nevus dan oval atau bulat dalam bentuknya. Antara  faktor pembentukan tahi lalat yg lain ialah seperti umur, gen dan keturunan. Jika orang tua anda mempunyai tahi lalat maka kemungkinan besar anak-anak mereka akan juga.

Selain daripada itu, tahi lalat yg muncul pada pakaian disebabkan oleh permukaan yg lembab terkena pancaran matahari.

Baca sini


Pastu aku jumpa pulak rahsia tahi lalat ni ha. Hah amek kau! Meh tilik satu2.




Tahi Lalat Di Tubuh
Firasat
bibir atas kanan
banyak rezeki, pandai
bibir atas kiri
ramai kawan, baik hati
bibir bawah kanan
disegani orang, ramai yg suka
bibir bawah kiri
pandai bicara, tak mudah kalah
leher kanan
cerdas, jujur, berani menderita
leher kiri
cerdas dlm segala hal dan banyak pengetahuan
leher di tengah
tercapai cita-cita
biji mata kanan
suka serong dan pembohong
biji mata kiri
pembohong tetapi baik hati
hujung mata kanan
baik hati, sopan santun, cerdas
hujung mata kiri
baik budi, murah rezeki
punggung kanan
agak mengalami kesulitan
punggung kiri
malas dan suka duduk
betis kanan
suka berhibur, boros
betis kiri
rajin,tidak suka menganggur
lutut kanan
bersikap tidak peduli dan tak mahu berusaha
lutut kiri
kurang kuat berusaha
kepala sebelah kanan
terkabul cita-cita
kepala sebelah kiri
sering menemui kesusahan
kepala sebelah belakang
jujur, sabar dan tekun
kening kanan
cerdas dan cekap
kening kiri
cerdas, sopan santun
tengah kening
keras hati, berani segala hal
hujung mulut kanan
kecil rezeki, tak mudah kalah
hujung mulut kiri
suka berpoya-poya
ketiak kanan
dapat menyimpan rahsia
ketiak kiri
jujur, banyak yang cinta
pergelangan kaki kanan
suka berpergian (keluar rumah)
pergelangan kaki kiri
kehendak kuat
batang hidung
banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya
pada hidung
banyak rezeki
dagu bawah kanan
jujur dan baik hati
dagu bawah kiri
bijak sana dan berbudi luhur
kemaluan kanan atau kiri
baik, suka senggama
di kepala kemaluan (lelaki)
bakal beristeri 2 
tumit kanan
jujur dan banyak kawan
tumit kiri
baik budi
alis kanan
suka menolong, baik hati
alis kiri
ramai yang suka
pangkal peha kanan
kemahuan kuat
pangkal peha kiri
suka kerja apa pun
telapak kaki kanan
tak mudah mengeluh
jari kaki kanan
suka menolong
jari kaki kiri
berbudi, suka berbuat baik
bahu kanan
cermat dlm membuat keputusan, banyak tanggungan
bahu kiri
suka kerja keras, banyak tanggungjawab
buah dada kanan
baik hati, pendiam,simpan rahsia
buah dada kiri
ramai kawan, setia pada pasangan
lengan kanan
setia dan taat pada atasan
lengan kiri
menepati janji dan rajin
pipi kanan
ramai teman
tengah-tengah pipi kanan
ramai yg suka
tengah-tengah pipi kiri
ramai teman
ubun-ubun
kurang jujur
pusat
cerdas, tangkas, tekun
pusat bahagian kanan
sejahtera dalam hidup
pusat bahagian kiri
beroleh kemuliaan
pinggang kanan
sayang pada pasangan hidup
pinggang kiri
disayang pasangan hidup
dada kanan
dapat mengatasi masalah
dada kiri
berani, jujur dan sabar
telapak kaki kanan
tidak mudah mengeluh
telapak kaki kiri
baik budi pekertinya
siku tangan kanan
kuat ingin memiliki kekayaan
siku tangan kiri
baik hati, suka menolong
jari tangan kanan
serba beroleh keuntungan
jari tangan kiri
serba baik bekerja
jari telapak tangan kanan
banyak rezeki tapi boros
jari telapak tangan kiri
banyak rezeki dan cermat
pergelangan tangan kanan 
boros, suka bersukaria
pergelangan tangan kiri  
dapat berpangkat
perut bawah kanan
banyak rezeki, suka memberi maaf
perut bawah kiri
baik hati, tenang hidupnya
sudut mata kanan dalam
disayang suami atau isteri
sudut mata kiri dalam
tidak mudah dilupakan pasangan
sudut mata kanan luar
baik budi, ramai yg cinta
pelipis kiri
murah rezeki, dpt jadi kaya
pelipis kanan
serba berhasil dalam usaha
kelopak mata kanan atas
baik hati, ramah, berjaya
kelopak mata kiri atas
baik budi, ramai yg suka
kelopak mata kanan bawah
agak malas
kelopak mata kiri bawah
agak bodoh, kurang bijaksana


Ok. Tahi lalat yg ada kat aku dan boleh dilihat oleh semua orang, banyak kat bahagian tangan dan kaki.

Satu tahi lalat kat bawah mata belah kanan
Satu dahi lalat kat atas dahi sebelum ubun-ubun
Dua tahi lalat kat bahu, kiri dan kanan
Satu tahi lalat kat tapak tangan belah kanan
Dua tahi lalat kat bahagian jari ibu, kiri dan kanan
Dua tahi lalat kat kaki kiri
Satu tahi lalat kat telapak kaki kiri

Hahah boleh tahan banyak jugak kan? Boleh caye ke rahsia tahi lalat tu? Mak cakap, tahi lalat aku banyak kat aku, means aku suka berjalan. Err memang lah mak. Takkan nak merangkak pulak


Dah besar2 ni, tak comel bila buat benda yg budak2 selalu buat. Hahaha ;p
Notakaki : Cepat penat. Dah lama tak exercise. Huhuhu

6 kekumen:

aRuL aSh.. said...

haha
informasi berguna

akuanakpahang said...

Moralnya taik lalat pada badan utk sedap borak aje tak de kesan langsung jgn caya kat taik tu :)
Jom Singgah "Jalan=jalan Blog kita. "

armie::parc::udinc said...

@aRuL aSh.. huhu tu saje nk kongsi dgn smue..:)

@akuanakpahang hahaha btol2!

rammyd said...

hihi. cam besh jek info neyh :)

♥ Si Mawar Khayalan✈ said...

salam singgah;)) nice info

sueha said...

nice2....

Post a Comment